Kindergeneeskunde - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Renee - WaarBenJij.nu Kindergeneeskunde - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Renee - WaarBenJij.nu

Kindergeneeskunde

Door: Renée

Blijf op de hoogte en volg Renee

01 Februari 2012 | Nederland, Amsterdam

Kindergeneeskunde

Inmiddels alweer 5 wkn op St Maarten.
Wat een hoop meegemaakt!

Een van de excuses om hier te overwinteren zijn natuurlijk mijn coschappen. Als eerste kindergeneeskunde!
Om 7.30h militaire preciesie start de visite langs de childrensward. Met een dokter, een sliert aan zusters en ik als bijna-dokter langs de bedden.
Daarna poli: Afspraken zijn overbodig; first come, first serve. Dus de eerste pten zitten al een uur tevoren op de stoep. Wachten moeten ze toch. De ontmoetingsplaats voor kinderen en ouders; een heel sociaal gebeuren en nieuwe liefdes voor later worden hier al vroeg beklonken tussen de 'zieke' kindertjes.

Voor je gevoel komt het halve eiland hierheen, daarmee dus bijna de hele nederlandse kant van het eiland ;-) Aangevuld met wat aanwas van de overige eilanden. Het vertrouwen is enorm! Ter illustratie: Een mammy was met haar kinderen op vakantie in curacao (waar een groter ziekenhuis is) de kinderen waren ziek, dus vloog ze naar huis om hier naar de poli te komen, want ze maakte zich ernstig zorgen.
Wat ik hier het meest gedaan heb? Kijken. Observeren. Wat heb ik veel gezien!

Kinderen zijn slim, slimmer dan veel ouders denken en ook vooral slimmer dan hun ouders. Allemaal willen ze hun ouders de baas en vaak lukt het ze ook. Daarnaast natuurlijk wat kinderen onderzocht, breekbare pasgeboren babys, ijzersterke zwarte zuigelingen, slappe witte peuters, stille aziaten, krijzende kinderen, lachende kinderen. Locals, touristen, illegalen, immigranten, adolescenten van 23 die graag bij hun kinderarts blijven komen. Alles van een verkoudheid, tot het afstoten van een niertransplantaat. Van een muskietenbeet tot een intracerebraal heamatoom.

Bij de kindergeneeskunde was ik vaak vroeg klaar. Dus.... tijd om het eiland te verkennen!! Heerlijk eiland met eindeloos veel stranden, elke dag wat nieuws. =) Het ene strand wat leuker dan het andere.

Die eltern zijn langsgeweest, samen een dagje Saba, een dagje zeilen en snorkelen. Ontzettend mooi allemaal! De meeste foto's zijn op de camera van mama en papa, dus die moet ik nog even schuldig blijven. Verder zijn we naar Marigot geweest, verschillende stranden bezocht en hebben we heerlijk gegeten!

Dagelijks een varend blik touristen in philipsburg. Enorm imposant om die mega cruise schepen te zien ontladen. Met een beetje geluk zijn er zo 10.000 touristen op een dag uit 1 tot 5 cruises. En alleen tijdens kantoortijden! Dan laden ze weer in als een blik sardines en zie je de flitslichten van hun camera's richting het eiland, tegenover onze camera's richting de schepen.
(voor wie zelf een cruise wil maken.. www.cruise.com op de binnenkamers kan je al vanaf 500 dollar voor een week!)

Mijn lunchpauze voor vandaag is weer voorbij, ik zal zien of ik de komende tijd wat meer kan schrijven..

Ciao!!

NB
De verhalen van 2009-2010 zijn terecht! Ze zijn uit het archief gehaald door de nieuwe beheerder van de website. www.renee.hamba.nl
ik zal ze binnenkort hierheen kopieren.