Toen Twix nog Reese's heette - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Renee - WaarBenJij.nu Toen Twix nog Reese's heette - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Renee - WaarBenJij.nu

Toen Twix nog Reese's heette

Door: Kopie van oude blog: (www.renee.reisdagboek.nl)

Blijf op de hoogte en volg Renee

23 December 2009 | Laos, Luang Prabang

10 – 22 november Laos Loop ik in de minisupermarkt in Vientiane, valt daar naast de kassa mijn oog op een verpakking die ik alleen maar uit weemoedige uitspraken ken.. Reese`s.

Na dus dit korte berichten over wat ik gedaan heb in Laos, hoe is Laos nu eigenlijk?

Voor wie deze uitspraak kent of wie dit merk nog kent, (ver voor mijn tijd). Ik denk dat dit aardig in de buurt komt van Laos. Veel Franse koloniale bouwstijl, de baguette staat overal op de kaart. De kaas is niet cheddar maar een lachende koe. De mensen zijn vriendelijk, het familiegevoel kent geen Nederlandse of Engelse beschrijving. Wat in ieder geval zorgt voor een warme en gemoedelijke sfeer.

Vientiane is de hoofdstad en lijkt op een uitgestrekt dorp. Er overigens erg veel “expats” niet helemaal te vergelijken met Bangkok, maar toch lijkt er een flinke groep te zijn die uit Australië en Nieuw-Zeeland komt. Wonderlijke stad overig, overdag zit alle accommodatie vol (en er is vrij veel) ’s avonds zijn de straten uitgestorven. Iedereen is aan het voor of naslapen voor Vang Vieng. ;)

Verder ben ik eigenlijk aan in het noorden langs de toeristenroute geweest. En dat heb ik gemerkt. Vang Vieng heeft twee groepen toeristen: de jongeren die komen om te tuben. En de overige toeristen die komen om de grotten rondom Vang Vieng te bekijken.

Luang Prabang. De hele provincie staat op de lijst van het werelderfgoed. En dat betekend massatoerisme. De mensen worden daar een stuk minder vriendelijk van. Niet direct onvriendelijk, maar de behulpzaamheid wordt anders… Ik voel mezelf weer een wandelende flappentap. Hoe dan ook, tijdens het fietstochtje door Luang Prabang met een groepje dat ik in mijn guesthouse heb ontmoet. Als echte Nederlandse op de fiets. Konden we even uit de toeristengebieden fietsen en eens kijken wat we onderweg zouden tegenkomen. Veel vriendelijke mensen en mensen die ons aankeken alsof we compleet achterlijk waren, waarom we in hemelsnaam gingen fietsen… domme toeristen op de fiets.. (hm.. waar heb ik de gedachte zelf toch altijd? :P)

Daarna met de slowboat omhoog naar de Thaise grens, dat was MOOI!! en koud, maar vooral heel mooi. Het werelderfgoedetiket was toch goed geplaatst. :)

Op deze trip heb ik besloten dat ik niet naar het zuiden van Laos ging ivm tijdtekort. Het staat zeker nog op mijn lijstje to-do binnen 5 jaar. Want zoals Laos dat ik gezien heb het Thailand zou zijn van 10 jaar geleden, zo zou Zuid-Laos nog weer 10 jaar teruggaan. Daar waar je echt volledig uit de toeristenscene kan ontsnappen, daar waar alleen locale bussen rijden ipv mini&VIP bussen vol toeristen. Daar waar de kostzakjes in de openramen hangen, omdat de gemiddelde lao vreselijk wagenziek is. Briljant!

Dat was dus Laos. De foto’s zal ik voor het einde van december proberen up te loaden. In ieder geval een aantal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renee

Travellog

Actief sinds 08 Jan. 2012
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 9302

Voorgaande reizen:

01 Mei 2014 - 31 December 2020

"Short" travels

30 December 2011 - 06 Mei 2012

(2012) St Maarten

04 Oktober 2009 - 04 April 2010

(2009 - 2010) Renée op Wereldreis

01 Juni 2005 - 15 Juli 2005

(2005) Paramaribo Stage

Landen bezocht: