Galibi - Reisverslag uit Galibi, Suriname van Renee - WaarBenJij.nu Galibi - Reisverslag uit Galibi, Suriname van Renee - WaarBenJij.nu

Galibi

Door: kopie van oude blog

Blijf op de hoogte en volg Renee

11 Juli 2005 | Suriname, Galibi

Zeeschildpadden kijken! groot!! en de alleroudste beesten die er op deze aardbol te vinden zijn.. ik heb een kleintje (in haar soort) gezien.. ongeveer 1.5 meter en van maar liefst tegen de 300 jaar oud! eieren zien leggen. ongeveer 110 eieren per keer leggen ze, 3 keer per jaar!
heel ritueel zit daarbij, om te zorgen dat het nest niet zo snel gevonden zal worden.
heel mooi om te zien.

zaterdag was het weer een flinke tocht daarheen, eerst ongveer 3.5 uur/ 4 uur met auto naar albina. van daaruit nog een uurtje met de boot naar Galibi. was wel erg gezellig weer.
daar in hangmatten geslapen. stuk beter dan die hangmatten van braunsberg! :)
we waren met vrienden van Suzanne en Janine, een aantal mensen van het tehuis waar zij volgende week gaan werken. erg gezellig!

eerst even zwemmen, 's avonds schildpadden kijken. eerst nog half uurtje weer met de boot naar de oceaan. en toen hadden we gelukkig al vrij snel een schildpad gevonden die bezig was haar nest te maken.
zo mooi om te zien hoe ze dat doet! ze graaft dan met haar "achterpoten" een gat in de grond van bijna een meter diep, en dan aan de onderkant in de breedte. Heel gecoordineerd schept ze met haar vinnen.
dan eieren leggen en weer aanstampen.

zondag ochtend waren die vrienden naar de dorpskerk daar. wij hebben een beetje in de zon gelegen en foto's gemaakt. snel even een stukje van het dorp bekeken. na het eten zouden we weer overdag schildpadden gaan kijken.. maar helaas begon het te regenen en hield het niet meer op. 's avonds hoorden we dat er allemaal noodweer aan de overkant van de rivier was, windhozen etc, hele hoop schade!

maandag ochtend vroeg opgestaan, nog even schildpadden kunnen kijken. hebben een grootte terug het water in zien gaan, en een kleintje gezien! dat was ook wel heel mooi om te zien. nu maar hopen dat ie in leven blijft!
daarna even door het indianen dorp in frans guiana gelopen, echte stad konden we niet in omdat we er niet aan gedacht hadden paspoort mee te nemen.
nog even door albina. de leuke souveniers van zaterdag waren helaas allemaal al weg.. en toen weer naar huis.
maar het is dus wel weer een zeer geslaagd weekend geweest en dat mag ook wel! want we zijn nu klaar met de stage en fernande en ik gaan zaterdag alweer naar huis!! :(
én ik heb in de atlantische oceaan gezwommen! heerlijk! ook erg goed voor de verkoudheid die we inmiddels van al die regen hebben opgelopen. :D

liefs, Renée