E-mail 1: Aankomst & Stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renee - WaarBenJij.nu E-mail 1: Aankomst & Stage - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renee - WaarBenJij.nu

E-mail 1: Aankomst & Stage

Door: kopie van oude blog

Blijf op de hoogte en volg Renee

28 Juni 2005 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal!!!

Fawakaa? (hoe gaat het?)

de vorige keer dat ik op internet ging er iets mis met verzenden en daarna was mijn internet op. dus vandaar dat de meeste nu pas van me horen!

Ik ben dus veilig aangekomen . Er waren in het begin wat probs met de kamers maar die zijn nu zo langzaam aan allemaal opgelost, als het goed is krijgen we volgende week allemaal ook eindelijk een ventilator. en nog voldoende borden en bestek! haha

helaas kunnen we niet koken op onze kamers, en is sinds een paar maanden zo dat je niet meer makkelijk kan eten uit het ziekenhuis.

De vliegreis ging prima, waren een uurtje vertraagd, maar op zo'n lange vlucht merk je dat al bijna niet meer.

zaterdag dus aangekomen, zondag kregen we te horen dat de hele stad eigenlijk dicht was, dus toen naar kennissen van een van die meisjes die ook mee is (suzanne). daar hebben we kokoswater gehad! erg lekker!! en een evangelische kerkdienst bijgewoont van hun gemeente. super grappig! allemaal heel uitbundig zingen en dansen enzo, weer is wat anders dan de gewone zondagsmis!

's avonds nog wel ergens eten in de stad. erg lekker!!

maandag een rondleiding door het ziekenhuis en kennismaken met de afdeling enzo. ik zit bij chirurgie!

dinsdag ochtend nog van alles regelen en smiddags dan de stage toch wel beginnen, ze doen het toch net allemaal een beetje anders, vooral zoals ze met de patienten omgaan. heel direct. en zijn soms best wel kortaf. maar dat is natuurlijk ook heel erg de cultuur. zo praten ze ook naar elkaar en naar ons. ze vragen niet, kan je dit even wegzetten. het is dan meteen: zet dit weg. of ipv kom je mee? kom! en vooral die hierarchie!! iedereen is U, maar vooral dat je als stagaire echt helemaal niets zonder toestemming enzo mag doen, hier sta jij echt onder alles en iedereen. dan is dat voor ons niet zo erg, wij mogen ook niet zo veel voor de stage, maar we hebben een paar meiden op de gang die bij verloskunde lopen, en die zijn met hun laatste stage bezig, studeren over 2 weken af.. en die mogen ook niets zelf doen. maar ja, als je een keer door hebt wie je op welke manier aan moet spreken, en gewoon iedereen beleefd gedag zegt is het echt super leuk!

hebben hier en daar al geinformeerd naar trips voor het binnenland enzo, en we hebben nu zo'n beetje alle trips (iig elk weekend) al zonder organisatie, maar via zusters geregeld met mensen die uit die gebieden komen. op die manier betaal je al die extra commissies voor die bureau's dan niet meer. en heel betrouwbaar. dit weekend gaan we mee met een hele goede vriend van een van de zusters, samen met een paar co's en die twee meiden van verloskunde! we gaan dan naar Braunsberg. schijnt daar echt super mooi te zijn, een idianen reservaat enzo, en hele mooie natuurdingen enzo de jongen die ons dus meeneemt is daar opgegroeid, dus die kan daar straks super vertellen!

Voor de mensen die ook wat meer geintreseert zijn in de stage zelf

chirurgie dus. in eerste instantie viel het me een beetje tegen, omdat ik eigenlijk niet zoveel te doen heb. ik hoop dat ik eind volgende week een keer mee mag naar de OK ofzo, maar ik weet niet of dat erin zit.. wie weet.

vandaag kon ik eindelijk een beetje meer zien, we zijn natuurlijk vooral bezig met bedden stoppen en dingen rondbrengen in ziekenhuis, aanvragen labonderzoek, instumenten om te steriliseren, het vuile linnen. dingen voor dokters. patienten ontslaan, ik heb ze nog niet mogen opnemen. er is nog een meisje van hun eigen opleiding die dat nu bezig is te leren, en zo veel patienten komen er helaas niet op het moment.

verder vooral temp, pols en bloeddruk meten. allemaal best oud materiaal. maar ja, er is geen geld voor nieuwe dingen.

vandaag mee geweest een patient wegbrengen naar het dialyse centrum, stukje met de ambulance.. zonder sirene.. toch erg leuk. echt zo'n terreinwagen! haha omdat de wegen zo slecht zijn, maar een ontzettend goede schokdemping dus.
daarna mocht ik "assisteren" bij de wondverzorging, kwam vooral neer op kijken, maar was wel erg intressant! daarover nog veel meer als ik wat meer tijd heb en beter weet wat het is want de wonden die veel verzorgd moeten worden, die patienten blijven nog wel even.. die zijn er niet opperbest aan toe helaas.

maar ik heb het hier dus prima naar mijn zin. we hebben helaas nog niet heel veel van de stad en de winkeltjes zelf kunnen zien, omdat we tot 3 uur werken, en tussen 3 en 4 alles eigenlijk sluit. je wil je toch even omkleden en opfrissen en voor je dan in het centrum bent, dan is het dicht. maar dat komt nog een keer een zaterdag of in de week dat we vrij zijn. dus dat komt allemaal nog helemaal goed!

dan is dit het voor voorlopig, straks dan houdt de comp er weer mee op, en dan ben ik weer mn mail kwijt. dat schiet ook niet op! haha

Mo Syi (tot ziens!)

kus, Renée