Email 2: Stage + Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renee - WaarBenJij.nu Email 2: Stage + Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Renee - WaarBenJij.nu

Email 2: Stage + Paramaribo

Blijf op de hoogte en volg Renee

28 Juni 2005 | Suriname, Paramaribo

In het ziekenhuis denk ik een beetje zoals bij de meeste.
we beginnen om 7 uur met overdracht, nemen ze ruim de tijd voor.. zo een voor een komt iedereen binnen druppelen (surinamers zijn niet zo nouw met de tijd).
overdracht meestal tot half 8, dan sinds deze week (zoals in de rest van het ziekenhuis) zingen ze, van die godsdienstige korte liedjes.. wel grappig. erg christelijk ziekenhuis is het namelijk, schijnt dat vroeger ook met patienten zongen, en komt ook af en toe een dominee langs voor de patienten die daar behoefte aan hebben. erg aardige mensen wel.
maar goed, de dag dus..
na de overdracht wordt onze indeling bekend, daarna gaat de hoofdzuster haar ronde doen, en wordt er door ons linnen gehaald. beginnen dan met bedden afhalen, soppen.. als linnen er is het vieze linnen vervangen (er is echt niet genoeg voor iedereen.. soms nog te weinig als je alleen vies afhaalt.. lakens zijn kapot en alles.. zo zonde, maar ze hebben gewoon geen geld! :o)

om half 9/ 9 uur komt het ontbijt. iedereen volgens eigen dieet. met medicatie

dan om 9 uur
temp meten, pols tellen.. en bij aantal patienten ook bloeddruk meten en bloedsuikers.
de apparatuur blijft echt een beetje jammer.. temp meten zijn die dingen die je voor 2 euro bij de etos kan halen, en die dan piepen als ze klaar zijn.. onder de oksel.. soms half naast.. :S
pols tellen.. 15 sec aan een horloge :D
bloeddruk, kwik meter, die ook niet helemaal goed meer is (kwik daalt ook langzaam als je geen lucht loslaat (klitteband is wel weer gemaakt :o) maar ja. het gaat (het is allemaal wel minder dan in nedl, maar niet heel slecht, en bij ic enzo veel beter (maar is bijv ook geen eerste hulp.. die is bij AZ.. die hebben dan ook wel betere electronica dan wij)

maar goed de dag dus verder.. oh nee, over de bloedsuikers nog even. die meten ze wel goed, maar sommige zusters zijn DOM!!! hadden patient.. bloedsuiker 29!!!!!! geen hond die er naar kraaide... niet de dokter gebeld, maar ja, de dokter keek ook duidelijk niet goed in de status want daar werd het wel steeds netjes ingeschreven maar toch.. stomme mensen.. tot de dokter op bezoek was bij mevr. toen we haar suiker aan meten waren.. haha af en toe.. :S (maar dokter, dat is voor deze vrouw normaal)
maar goed. dan dus tegen 10 uur klaar met metingen.

10 uur komt dan de zaalarts kort langs, af en toe kan ik beetje meeluisteren maar vaak wordt ik ook wel weer weggehaald om iets te doen, of is ze zo snel klaar bij patienten.. dat je toch niets meekrijgt. van: gaat goed? geen pijn? mooi.

tijdens metingen en artsbezoek, worden dan ook de wonden verzorgd. (kom ik straks op terug hoor tjaar ;) haha)

dan van 10 tot half 11 schaften (= eten ) en dan half 11 tot hafl 12 bezoekuur.
maar omdat toch niet iedereen kan eten tegelijk, gaan wij met zn alle meestal om half 11, dan spreken we elkaar ook nog even, en wordt je niet gemist. want dan is er toch niets meer te doen..

en dan om 12 uur op nieuw meten bij wie dat nodig is.

en dan om half 1 / 1 uur, eten..

en dan om kwart voor 3 overdracht... officieel duurt alles tot 3 uur.. meestal bijna tegen half 4..
smiddags dus helemaal niets meer te doen..

omdat ze het personeel zo rekenen dat je meestal max 3 patienten pp uitkomt.. heb je dus niet zo veel te doen.. zijn 4 nieuwe van hun eigen stagaires bijgekomen, dus we hadden van de week echt meer zusters en broeders dan patienten.. best wel saai dus. soms opnames/ontslagen/ mensen wegbrengen/recepten, interne correspondentie :D etc..

ik mag gelukkig eindelijk steeds meer doen en minder kijken.. maar nog steeds is er gewoon niet veel te doen dus..

helaas is het dagleven dan ook een beetje klaar.. tussen 3 en half 5 sluit alles hier. behalve de supermarkt. dus heel veel van de stad nog niet gezien.. omdat we best met een groep zijn kom je ook altijd zo en mass aanzetten enzo.. ook niet echt makkelijk verplaatsen.. fietsen huren ook steeds uitgesteld.. maar dat gaat allemaal goedkomen, want ik heb voor maandag en dinsdag middag dienst, kan je meer doen (minder pers) en kan ik overdag nog even lekker de stad bekijken.. als het bevalt.. dan de week daarna miss ook nog paar dagen.

nou tjaar.. juicy details ;) hahaha..
veel patienten met DM en mensen die aan dialyse moeten.., veel DM patienten die gewoon niet goed gespoten hebben.. flinke wonden krijgen, en daar pas laat mee komen.
ook veel decubites wonden.. en wat zijn die smerig!! een vrouw heeft dus echt gewoon een enorm groot gat in haar bil! je kan zo naar binnen kijken.. zoveel necrotisch weefsel als daar uitgehaald is zeg.. en voor gemak ook nog de andere bil. en de voet en dat soort dingen.. zo kwam ze uit het bejaardehuis.. Verzorging doet ontzettend pijn. ze schreeuwt ook als ze wordt verzorgd. Gebonden aan bed, omdat ze slaat en anders haar eigen sonde uittrekt. :(
mensen komen echt heel vaak pas laat met wonden.. het zijn echt dingen die ik thuis niet verwacht nog veel te zien. ook heel wat mensen die al amputatie hebben gehad enzo, benen en voeten die tot 3 keer zo dik worden als ze horen te worden.. die terrorplaatjes uit de boeken, waarvan je denkt dat je eigenlijk nooit zal zien.. en in nl ook denk ik eigenlijk niet ziet.. zie je hier dus wel.. vooral als ze uit binnenland komen.. die komen bijna allemaal daar DHZ, die moeten door de medische zendig worden ingestuurd en dat duurt even, want dat kost geld, en ze kunnen niet iedereen insturen enzo.. en ze gaan ook pas naar de dokter als het pijn doet, wat ze dus heel vaak al niet voelen door de DM die ze niet goed controleren..

misschien dat ik nog een dag ofzo op interne even mag kijken.. zou graag paar van die patienten zien.. die zie je thuis ook nooit meer.. malaria, dengue, sikkelcelanemie, maar ja. dat horen jullie dan nog wel.

het weer dan nog even tot slot: super warm, af en toe een tropisch buitje, maar niet eens meer elke dag.. de regentijd is toch wel afgelopen zo'n beetje.

erg bruin worden we helaas niet.. omdat we dus de hele dag aan werk zijn.. ben een keer of 2 naar zwembad geweest verderop.. maar dat is dan ook alles eigenlijk.. en de zon gaat onder om 7 uur.. dus dan heb je van 4 tot 6 dat je nog beetje lekker in de zon kan liggen, en in dat nazonnetje wordt je lang niet zo bruin als in die hittegolf die nu thuis heerst! :D

morgen (vrijdag) hebben we vrij genomen, we gaan dan 's ochtends vroeg met een van de broeders naar zijn geboorte streek in binnenland, wordt een mooie tocht. tot zondag avond, uur of 7..

volgende keer dus alleen nog maar juicy details en bijzondere patienten en verslag van alle leuke trips die we doen.. want die dagdeling van ziekenhuis is nu wel uitgebreid genoeg :P

zal wel lang weer worden.. want dan heb ik als goed is ook de stad echt kunnen zien overdag! :) haha

KUS,
Renée

PS, ik heb hier een tijdelijk een ander nummer (sommigen hebben m misschien al) is nedl nummer. maar krijg nieuw abb. (thuis wel gewoon weer oude nummer.) dus daar kan je op sms sturen.. bellen doe ik niet.. kom af en toe op msn.. zoals vandaag.. ;) (06 288 341 34)